22.8.2018

Siirtopäivä

Aika menee hurjaa vauhtia. Juurihan olin punktiossa ja tänään on jo alkionsiirtopäivä. Tällä kertaa olen kuullut vain hyviä uutisia tuloksista ja olen ollut lähes varma koko ajan, että alkionsiirto tapahtuu juuri tänään. Kaiken kaikkiaan ICSI-menetelmällä hedelmöittyi 9 kpl yhdestätoista kypsästä munasolusta, mikä on järisyttävän hyvä tulos tällaiselle, jolle edelliskerralla oli saaliina vain yksi kunnolla jakautunut munasolu. Tällä hetkellä yksi alkio on laitettuna pakastimeen, yksi siirrettävänä kohtuuni tänään ja loput jatkoviljeltäviksi. Muiden kohtalo selviää vasta myöhemmin.

Alkionsiirto on nopea tapahtuma. Ensin saa tietää labratulokset, jotka saa kuulla henkilöllisyystodistuksen esittämisen jälkeen. Olin yhtä hymyä, kun labratyöskentelijä kertoi viimeisimmän tilanteen. Tässä vaiheessa alkoi taas kurkkua kuristaa koko tuleva toimitus liikutuksen takia. Sitten housut alas ja ylös tuolille, kylmää metallia sisään samalla kun painetaan ultralaitteella vatsaa ja tietysti täynnä olevaa virtsarakkoa. Olin juonut vain kolme lasia vettä, mutta silti piti keskittyä kunnolla siihen, ettei liiku tai tapahdu jotain vielä nolompaa, kun rakkoa painetaan sillä tavalla kunnolla. Julkisella puolella ei potilaille ole omaa näyttöä, josta voisi seurata toimenpiteen kulkua. Sokkona olin mukana tilanteessa, kaikki oli ohi ennen kuin tajusinkaan ja vähän hölmistyneenä nousin lähteäkseni. Toivotettiin paljon onnea, onnea, onnea - tallensin niistä jokaisen kuiskauksena pienelle matkalaiselle. Lähdin sairaalalta sisimmässäni tunne jostain arvokkaasta, jota tästä päivästä alkaen kannan niin varovasti, rakastaen ja hellästi kuin vain tiedän.


7 kommenttia:

  1. Hetken aikaa olen seurannut matkaasi ja täytyy nyt kommenttikin jättää :)
    Kuinka jännittävät ajat ovatkaan edessä. Paljon paljon onnea ja tarrasukkia matkaan. Toivottavasti tästä syntyy pienokainen. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaunis kiitos onnentoivotuksista, on kiva huomata että tarinaa luetaan :)
      Jännittävää, pelottavaa ja ihanaa on kaikkea yhtä aikaa.

      Poista
  2. Oi että, kuulostaa lupaavalta! Onnentoivotukset minultakin, pidän peukkuja täällä :)

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Onnea matkaan! Toivottaan pikkuinen pysyy matkassa. Itse olin hetki sitten punktiossa ja 24 solua kerättiin, joten tuoresiirtoa ei tehdä hyperstimulaatioriskin vuoksi. Punktio meni hyvin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3
      24 on ihan mahtava saalis. Harmi, että et pääse heti vielä siirtoon, mutta parempi olla ottamatta riskejä. Paljon paranemisia sinne!

      Poista