13.11.2017

Juhlimishaasteita

En ole jutellut lapsettomuushoidosta kenenkään muun kuin tietysti puolison ja klinikan henkilökunnan kanssa. Tämä tuottaa tietynlaisia haasteita arkielämässä varsinkin juhlien suhteen, sillä olen vähentänyt alkoholin nauttimisen muutamaan annokseen kuukaudessa.

On nimittäin ihmeellistä, miten suomalaisessa juomakulttuurissa valvotaan niin herkästi muiden juomatapoja. Olen pari kertaa joutunut ikävään tilanteeseen, jossa udellaan juomattomuuttani. On inhottavaa, kun ei voi rehellisesti vastata.

En oikeasti tiedä, miten tulen selviytymään tulevasta pikkujoulukaudesta. Juhlia on varattuna lähestulkoon Jouluun saakka ja olen jo kauan miettinyt kuumeisesti, minkälaisia selityksiä voisin piilottaa takataskuihin. On käynyt jopa mielessä täyttää normaali viinipullo alkoholittomalla viinillä. Kamalinta olisi kuitenkin jäädä kiinni siitä, sillä yleensä juhlissa maistellaan ristiin toisten tuomia juomia.

Olen tähän asti tänä vuonna pääasiassa yrittänyt välttää kaikenlaisia tapahtumia, joissa minun oletetaan nauttivan alkoholia yhdessä muiden kanssa. Niihin illanistujaisiin, joihin on tullut mentyä, olen yksinkertaisesti lähtenyt aikaisin kotiin siinä vaiheessa, kun on alettu kaataa toista juomaa lasiin. Samalla sosiaalinen elämäni on kuin kalpea haamu entisestä, jossa olin se sosiaaliperhonen, joka jätti juhlat viimeisenä.

Kaipaan entistä elämääni, mutta enemmän uutta, jossa keinutan pienokaista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti