10.11.2017

Onnellinen

Eilen kävin IVF/ICSI -hoidon 1. suunnittelukäynnillä. Luulin, että jännittäisin kovasti tapaamista lääkärin kanssa, sillä nyt konkreettisesti olin tekemässä päätöstä koeputkihoitojen aloittamisesta. En kuitenkaan hermoillut yhtään, olin tunteiltani aivan turta. Odottaessani vuoroani kävi jopa mielessä, että haluanko lasta tällä tavalla pakotetusti tarpeeksi tai oikealla tavalla. Ovatko asiat vain vieneet tähän pisteeseen miettimättä kunnolla missään vaiheessa, onko tämä todella sitä miten haluan asioiden menevän?

Ennen kuin ehdin saada asioita mietittyä johtopäätökseensä saakka, kutsuttiin minut jo tuttuun huoneeseen. Lääkäri ei kertonut oikeastaan mitään uutta tai yllättävää - niin monta kertaa olimme  käyneet hoidon kulun jo aiemmin läpi kevyempien hoitosuunnittelujen lomassa. Mitä pidemmälle suunnittelu meni eteenpäin sitä varmempi olin päätöksestäni - nyt tämä tehdään ja ensi viikolla tämä alkaa! Kunhan vaan en ole raskaana tästä kierrosta, mihin uskoani riittää vain häivähdyksen verran. Tämän kierron piinaviikot eivät ole edes olleet yhtään piinavia. Niin paljon olen katsonut eteenpäin kohti koeputkihoitojen piinaviikkoja -  siellä vasta voidaan puhua oikeista mittasuhteista jännittämisen suhteen.

Tänään minut on vallannut outo tunne; olen rauhallinen, mutta sisälläni kihelmöi - aivan kuin pieniä kipinöitä poksahtelisi kurkunpäässä aina silloin tällöin. Vihdoin voin sen sanoa - olen onnellinen.  Tällaiselta tuntuu, kun elämä on ollut harmaata monta kuukautta, ellei jo useamman vuoden, ja sitten yhtäkkiä onnellisuus valtaakin sinut päästä hattuun saakka, eikä mikään huoleta.

En voi olla ajattelematta, miltä tuntuu nähdä kaksi viivaa ensimmäisen kerran, kun jo päätös hoitojen aloittamisesta saa minut säkenöimään näin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti